PRAWO / REJESTRY

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz innych przepisów pociąga za sobą ogromne zmiany zarówno w prawnych, organizacyjnych jak i technologicznych uwarunkowaniach gospodarowania odpadami w gminach. Nowe przepisy prawa generują nowe obowiązki oraz konieczność ich interpretacji i poznania procedur, które powodują całkowitą zmianę sposobu myślenia o gospodarowaniu odpadami w gminie.
Akces Polski do Unii Europejskiej spowodował konieczność wprowadzenia wielu działań związanych z gospodarką odpadami, m.in. ograniczenia ilości deponowanych odpadów komunalnych czy zmniejszenia udziału w nich odpadów biodegradowalnych.
Główne zasady europejskiej gospodarki odpadami określone zostały m.in. w:
- Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (dyrektywa ramowa), której regulacje dotyczą:
- dążenia do zmniejszenia ilości / wyeliminowania odpadów odprowadzanych wprost do środowiska;
- najważniejszych reguł w gospodarce odpadami: zapobieganie/prewencja, redukcja oraz ponowne użycie;
- Dyrektywie Rady 99/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (dyrektywa składowiskowa), ), której regulacje dotyczą:
- ograniczenia ilości składowanych komunalnych odpadów podlegających biodegradacji do: w 2013 r. – 50%, a w 2020r. – 35% całkowitej ilości (według wagi) komunalnych odpadów ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r.
- Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (dyrektywa opakowaniowa), której regulacje dotyczą:
- zapobiegania powstawania odpadów opakowaniowych;
- wielokrotnego używania opakowań, recyklingu oraz innych form odzysku odpadów opakowaniowych.
- Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/12/WE z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniająca dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, której regulacje dotyczą:
- odzysku co najmniej 60% wagowo odpadów opakowaniowych;
- recyklingu co najmniej 55% wagowo i co najwyżej 80% wagowo odpadów opakowaniowych.
- Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (dyrektywa WEEE), której regulacje dotyczą:
- ograniczenia ilości zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
- zwiększenia ponownego użycia, recyklingu oraz innych form odzysku takiego złomu tak, aby ograniczyć ilość unieszkodliwionych odpadów.
- Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/66/WE z dnia 6 września 2006r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG, której regulacje dotyczą:
- selektywnego zbierania zużytych baterii i akumulatorów;
- zredukowania do minimum unieszkodliwiania baterii i akumulatorów stanowiących składnik zmieszanych odpadów komunalnych;
- wysokiego poziomu recyklingu wszystkich zużytych baterii i akumulatorów.
Analiza tych przepisów wskazuje, że główne cele polityki wspólnotowej to:
- zapobieganie powstawaniu odpadów oraz priorytet ponownego wykorzystania i recyklingu przed odzyskiem energii, o ile i tylko w takim zakresie, w jakim są to najbardziej ekologiczne z dostępnych metod,
- minimalizowanie ilości odpadów u źródła ich powstawania,
- stosowanie skuteczniejszych metod produkcji i odzysku odpadów.
W tak wyznaczone cele wpisują się przepisy prawa polskiego oraz krajowe i regionalne dokumenty strategiczne dotyczące gospodarki odpadami.
PRAWO LOKALNE
PRAWO KRAJOWE
REJESTR DZIAŁALNOŚCI REGULOWANEJ
Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych
Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie wpisu określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dla podmiotu odbierającego odpady komunalne, w zakresie:
- posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
- utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej "pojazdami", i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej "urządzeniami";
- spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów;
- zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.
Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z art. 9 c ust. 3 u.o.c.p., powinien zawierać:
- firmę, oznaczenie siedziby adres, albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
- określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej (50zł);
- oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Opłata za wpis do rejestru: 50 zł. Opłata za zmianę we wpisie do rejestru: 25 zł.
Druki do pobrania:
Zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.
Na prowadzenie działalności związanej z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych i transportem nieczystości ciekłych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.), wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia określa Uchwała Nr XXXIV/456/2010 Rady Gminy darłowo z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Darłowo.
Zezwolenie na ternie Gminy Darłowo wydaje Wójt Gminy Darłowo. Zezwolenie wydawane jest po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku, o którym mowa w art. 8 w/w ustawy. Opłata za wydanie decyzji wynosi 107 zł.
Zgodnie z art. 7 ust. 6b, Wójt Gminy Darłowo prowadzi w formie elektronicznej ewidencję udzielonych i cofniętych zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.
Pliki do pobrania: